Retriever

 

 

 

Morning alert 31.08.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

Your profiles

Handikappidrott, Sverige

Intl news

 

 

 

 

Handikappidrott, Sverige

 

Trotsar smärtorna i Rio - med Tokyo 2020 i sikte

 

 Värmlands Folkblad     2016-08-31 kl. 08:07     1029 words

thumb

 

Paralympics i Rio de Janeiro är ett stort delmål på vägen mot det stora målet: Tokyo 2020. Men det tär på Ludvig Nyréns kropp. - Jag har jätteproblem med mina knän, men just nu är det väldigt värt det, säger simmaren från Grums.

Paralympics i Rio de Janeiro är ett stort delmål på vägen mot det stora målet:... Jag har jätteproblem med mina knän, men just nu är det väldigt värt det, säger simmaren från Grums.19-årige Ludvig Nyrén sätter sig på planet till Brasilien på fredag och simmar sin första tävling i Paralympics...

 

 

 

Borta med vinden - om du inte är stark

 

 Dagens Nyheter     2016-08-31 kl. 07:30     703 words

thumb

 

Zandra Reppe är ett av de svenska medaljhoppen i Paralympics, som inleds i Rio de Janeiro om en dryg vecka. Den 42-åriga bågskytten från Östersund gör sitt fjärde Paralympics, det tredje som bågskytt, och hon jagar sin första medalj.

Zandra Reppe är ett av de svenska medaljhoppen i
Paralympics, som inleds i Rio de Janeiro om en dryg vecka.... Den 42-åriga bågskytten från Östersund gör sitt fjärde Paralympics, det tredje som bågskytt, och hon jagar sin första medalj.Zandra Reppe var...

 

 

 

Lerumshopp till Paralympics

 

 Lerums Tidning     2016-08-31 kl. 06:33     1294 words

thumb

 

Foto: Peter Welling Lerumshopp till Paralympics LERUM Fia Fjelddahl Bor: I Lerum Familj: Mamma, pappa och två bröder Ålder: 17 år Intressen: Segling, kompisar, åker gärna skidor om vintern.

Lerumshopp till
Paralympics.... Foto: Peter Welling Lerumshopp till Paralympics LERUM Fia Fjelddahl Bor:... Båten: 2.4mR Yacht är en enmansklass i Paralympics sedan Sydney 2000.... Den 17-åriga Fia Fjelddahl, GKSS men fostrad i Lerums SS, representerar Sverige i Paralympics...

 

 

 

Från Roasjö till Rio: "Det blir inte större än OS"

 

 Borås Tidning Plus     2016-08-31 kl. 06:12     825 words

thumb

 

Han gjorde landslagsdebut i juni - nu väntar första stora mästerskapet i form av Paralympics. Rullstolsrugbyspelaren Claes Bertilsson, 30, är Roasjös bidrag till Rio. - Det är stort.

Han gjorde landslagsdebut i juni - nu väntar första stora mästerskapet i form av
Paralympics.... Jag hittade många. Och efter det att han, under tiden på Sahlgrenska, besökte en uppvisningsdag i handikappidrottens tecken har rullstolsrugbyn varit en...

 

 

 

Cykling den bästa terapin

 

 Göteborgs-Posten     2016-08-31 kl. 05:01     507 words

thumb

 

När jag cyklar är smärtorna helt borta, berättar Bengt Svensson, 62. Bengt är förlamad från bröstet och nedåt och sitter i rullstol. Även Karl Utterhall, 41, sitter i rullstol, har ont och har mycket positivt att säga om cykling.

Simon deltog på sit-ski i
paralympics i Vancouver men cykling passar honom bra som komplementträning.... I helgen var han på Paralympiska kommitténs Elitidrottskola, sen blir det cykeltävlingar i Arlanda och Södertälje.

 

 

 

Ryska paralympier lämnar in enskilda överklaganden

 

 Folkbladet     2016-08-30 kl. 19:16     90 words

thumb

 

Över 100 ryska paralympier har lämnat in enskilda överklaganden till den internationella paralympiska kommittén (IPK) i hopp om att få delta i Paralympics som inleds nästa vecka.

Ryska
paralympier lämnar in enskilda överklaganden.... Över 100 ryska paralympier har lämnat in enskilda överklaganden till den internationella paralympiska kommittén (IPK) i hopp om att få delta i Paralympics som inleds nästa vecka.IPK beslutade tidigare...

  The news article is mentioned in 27 other sources
Upsala Nya Tidning (web) - TTELA (web) - Motala & Vadstena Tidning (web) - Metro (web) - Hallandsposten (web) - Piteå-Tidningen (web) - Helsingborgs Dagblad (web) - News 55 (web) - Hallands Nyheter (web) - Göteborgs-Posten (web) - Sydsvenskan (web) - Östgöta Correspondenten (web) - Helagotland (web) - Västerviks-Tidningen (web) - Norrtelje Tidning (web) - Norrbottens-Kuriren (web) - Västerbottens-Kuriren (web) - Nerikes Allehanda (web) - Vestmanlands Läns Tidning (web) - Norrländska Socialdemokraten (web) - Norrköpings Tidningar (web) - Länstidningen Södertälje (web) - Nya Lidköpings-Tidningen (web) - Aftonbladet (web) - Folkbladet.nu (web) - Svenska Dagbladet (web) - Värmlands Folkblad (web)

 

 

 

- nyheter på ett enklare sätt

 

 Sveriges Radio P4     2016-08-30 kl. 18:00     62 words

thumb

 

Tisdagens Klartext handlar om att företaget Apple, som gör bland annat smartphones, nu kan tvingas att betala mer än 100 miljarder kronor i skatt. Det har EU beslutat. Vi pratar också om de fler än 6000...

Dessutom får vi höra om en av de svenska idrottare som ska tävla i
Paralympics, kulstötaren Jeffery Ige.

 

 

 

Ryska paraidrottare överklagar uteslutning

 

 SVT Nyheter     2016-08-30 kl. 17:51     212 words

thumb

 

Än kämpar de ryska paraidrottarna för att få tävla i Paralympics i Rio de Janeiro nästa vecka. Enligt BBC har över 100 ryssar skickat in individuella överklaganden till den internationella paralympiska kommittén.

Än kämpar de ryska paraidrottarna för att få tävla i
Paralympics i Rio de Janeiro nästa vecka.... Enligt BBC har över 100 ryssar skickat in individuella överklaganden till den internationella paralympiska kommittén.Reporter.

  The news article is mentioned in 8 other sources
Borås Tidning (web) - Blekinge Läns Tidning (web) - Kristianstadsbladet (web) - Sveriges Radio Radiosporten (web) - Östra Småland (web) - Barometern (web) - Ystads Allehanda (web) - Smålandsposten (web) - Sydöstran (web)

 

 

 

Jeffrey Ige på medaljjakt i Rio

 

 Lokaltidningen Mitt i     2016-08-30 kl. 17:04     326 words

thumb

 

Kulstötaren Jeffrey Ige åker till Paralympics i Rio de Janeiro för att försöka göra om bravaden från 2012 i London då han stod på pallen. 32-åringen är starkare idag, men å andra sidan har konkurrensen hårdnat.

Kulstötaren Jeffrey Ige åker till
Paralympics i Rio de Janeiro för att försöka göra om bravaden från 2012 i London då han stod på pallen.... 32-åringen är starkare idag, men å andra sidan har konkurrensen hårdnat.Stora delar av den svenska truppen till Paralympics...

 

 

 

"De är doldisen som utmanar H&M"

 

 Dagens Media     2016-08-30 kl. 16:06     453 words

thumb

 

OS i Rio är som bekant över och Paralympics knackar snart på dörren.

OS i Rio är som bekant över och
Paralympics knackar snart på dörren.Inför invigningen skrev jag om H&M:s finfina sponsringscase, men jag flaggade i slutet av inlägget för att det fanns ett annat svenskt sponsorskap som faktiskt kan utmana

 

 

 

Louise Etzner vill vinna i Rio

 

 Sveriges Radio Gotland     2016-08-30 kl. 15:55     196 words

thumb

 

Louise Etzner packar väskorna och gör hästen Zernad redo för Paralympics i Rio 7-18 september. Louise Etzner från Eksta är Gotlands enda representant i Paralympics i Rio. Förberedelserna har varit många och rigorösa kring avfärden.

Louise Etzner packar väskorna och gör hästen Zernad redo för
Paralympics i Rio 7-18 september.... Louise Etzner från Eksta är Gotlands enda representant i Paralympics i Rio.

 

 

 

Guldhoppen på väg till Rio

 

 Norrköpings Tidningar     2016-08-30 kl. 15:41     429 words

thumb

 

Hur laddar man upp inför Paralympics? Jeffrey Ige, 32, valde att titta på sin silverstöt från London. Kommer ha med den känslan till Rio. Att jag kan göra det igen, säger han.

Hur laddar man upp inför
Paralympics?... Att jag kan göra det igen, säger han.Vid lunchtid under tisdagen startade resan från Arlanda till Brasilien för delar av den svenska Paralympics-truppen.... Full med energi. En annan som tog medalj vid Paralympics...

  The news article is mentioned in 12 other sources
Upsala Nya Tidning (web) - Östgöta Correspondenten (web) - Folkbladet (web) - Motala & Vadstena Tidning (web) - Piteå-Tidningen (web) - Helagotland (web) - Norrländska Socialdemokraten (web) - Norrbottens-Kuriren (web) - Folkbladet.nu (web) - Västerviks-Tidningen (web) - Västerbottens-Kuriren (web) - Aftonbladet (web)

 

 

 

Hon laddar i Rio inför sitt första Paralympics

 

 SVT Nyheter Sörmland     2016-08-30 kl. 15:35     169 words

thumb

 

Ellinor Axelsson-Vaughn, så stavas ett av få sörmländska hopp inför Paralympics. Och redan nu är Eskilstunaskytten på plats i Rio de Janeiro.

Hon laddar i Rio inför sitt första
Paralympics.... Ellinor Axelsson-Vaughn, så stavas ett av få sörmländska hopp inför Paralympics.... Men nu har det blivit dags för luftgevärsskytten Ellinor Axelsson-Vaughns första Paralympics. -

 

 

 

Maja Reichard vill göra som Sarah Sjöström

 

 Lokaltidningen Mitt i     2016-08-30 kl. 14:55     364 words

thumb

 

Maja Reichard är ett av de största svenska guldhoppen i Paralympics i Rio de Janeiro som invigs den 7 september. 25-åringen från Nacka satsar på att försvara sitt guld på 100 meter bröstsim från 2012, och kan även vinna 50 fritt.

Maja Reichard är ett av de största svenska guldhoppen i
Paralympics i Rio de Janeiro som invigs den 7 september.... 25-åringen från Nacka satsar på att försvara sitt guld på 100 meter bröstsim från 2012, och kan även vinna 50 fritt.Idag tisdag reser stora delar av den svenska Paralympics...

 

 

 

Karl simmar för guld

 

 SVT Nyheter Jämtland     2016-08-30 kl. 14:29     184 words

thumb

 

Sverige hoppas på guld i simning i Paralympics i Rio. Och hoppet heter Karl Forsman från Östersund Karl Forsman är en rutinerad simmare trots att han bara är 20 år. Han har världsrekord på 200 meter bröstsim, flera EM- medaljer och VM-silver.

Sverige hoppas på guld i simning i
Paralympics i Rio.... Karl som är med i Paralympics för första gången hoppas på att åka hem med minst en guldmedalj. -

 

 

 

Tufft Rio-program för Lina Watz

 

 SVT Nyheter Värmland     2016-08-30 kl. 13:30     203 words

thumb

 

OS är över med stora svenska framgångar i simbassängen. Nu väntar paralympics med värmländskt i flera av simgrenarna och drömmar om finalplatser. För Lina Watz väntar ett tufft schema i Rio.

Nu väntar
paralympics med värmländskt i flera av simgrenarna och drömmar om finalplatser.... Lina är en av två värmlänningar i Paralympics i Rio.... Paralympics arrangeras i Rio den 7-18 september.

 

 

 

#35 TISDAG: Preventivmedel med fjärrkontroll på gång

 

 MyNewsdesk     2016-08-30 kl. 13:21     166 words

thumb

 

Aug 30, 2016 13:21 CEST Om två år kommer det att finnas ett nytt preventivmedel för kvinnor, transpersoner och ickebinära i Sverige. Ett microchip opereras in under huden och aktiveras med en fjärrkontroll.

OPINION: Mattias Irving om falsk godhetsretorik inför
Paralympics.

 

 

 

Reichard ser fram emot Paralympics

 

 Sveriges Radio Radiosporten     2016-08-30 kl. 13:21     74 words

thumb

 

Vid lunchtid i dag startade resan till Rio de Janeiro för delar av den svenska Paralympics-truppen. Maja Reichard - som vann guld på 100 meter bröstsim i London för fyra år sedan - var en av dem som fanns på plats på Arlanda.

Reichard ser fram emot
Paralympics.... Vid lunchtid i dag startade resan till Rio de Janeiro för delar av den svenska Paralympics-truppen.

 

 

 

En hälsning från ordföranden

 

 Svenska Tennisförbundet     2016-08-30 kl. 13:21     1448 words

thumb

 

Svenska Tennisförbundets ordförande Thomas Wallén skriver i sitt månadsbrev om sommarens aktiviteter, ett kreativt rådslag i Jönköping och det fortsatta arbetet med nya verksamhetsinriktningen.

Och med start nästa vecka ser vi fram emot att se vår världsstjärna i rullstolstennis, Stefan Olsson, slåss om medaljerna i
Paralympics i Rio.

 

 

 

Guldhoppen på väg till Rio

 

 Sydsvenskan     2016-08-30 kl. 13:10     466 words

thumb

 

Hur laddar man upp inför Paralympics? Jeffrey Ige, 32, valde att titta på sin silverstöt från London. - Kommer ha med den känslan till Rio. Att jag kan göra det igen, säger han.

Vid lunchtid i dag startade resan till Rio de Janeiro för delar av den svenska
Paralympics-truppen.... TT. Per Jonsson ska hoppa längd i Paralympics.

  The news article is mentioned in 36 other sources
Västerviks-Tidningen (web) - Svenska Dagbladet (web) - Motala & Vadstena Tidning (web) - Västerbottens-Kuriren (web) - TTELA (web) - Bohusläningen (web) - Helagotland (web) - Helsingborgs Dagblad (web) - Göteborgs-Posten (web) - Hallandsposten (web) - Upsala Nya Tidning (web) - Östgöta Correspondenten (web) - Norrköpings Tidningar (web) - Sydöstran (web) - Hallands Nyheter (web) - Metro (web) - News 55 (web) - Borås Tidning (web) - Folkbladet (web) - Norrbottens-Kuriren (web) - Norrländska Socialdemokraten (web) - Norrtelje Tidning (web) - Piteå-Tidningen (web) - Barometern (web) - Nya Lidköpings-Tidningen (web) - Kristianstadsbladet (web) - Nerikes Allehanda (web) - Folkbladet.nu (web) - Blekinge Läns Tidning (web) - Vestmanlands Läns Tidning (web) - Ystads Allehanda (web) - Aftonbladet (web) - Smålandsposten (web) - Östra Småland (web) - MSN (web) - Borås Tidning Plus (web)

 

 

 

Låten ska peppa svenska paralympiker

 

 Sveriges Radio Stockholm     2016-08-30 kl. 11:58     212 words

thumb