Retriever

 

 

 

Morning alert 02.09.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

Your profiles

Handikappidrott, Sverige

Intl news

 

 

 

 

Handikappidrott, Sverige

 

Paralympierna tar över

 

 Folkbladet     2016-09-02 kl. 07:30     715 words

thumb

 

Äventyret har börjat. Både Alexander Öhgren och Jonas Jacobsson Norrköpings paralympier är nu på plats i Rio de Janeiro. /"Alex/" förbereder sig för sitt andra spel efter debuten i London för fyra år sedan.

Paralympierna tar över.... Både Alexander Öhgren och Jonas Jacobsson Norrköpings paralympier är nu på plats i Rio de Janeiro. /"Alex/" förbereder sig för sitt andra spel efter debuten i London för fyra år sedan.Jacobsson är desto mer rutinerad, 51-åringen...

 

 

 

Sport-tv: Martin berättar om sitt äventyr

 

 Sala Allehanda     2016-09-02 kl. 05:19     60 words

thumb

 

Skytte Martin Häll befinner sig i Rio för att vara med på paralympics. SA-sporten har träffat storskytten.

Skytte Martin Häll befinner sig i Rio för att vara med på
paralympics.... SA-sporten har träffat storskytten.Han gav sig för ett par veckor sedan, men SA:s Niclas Bergwall hann träffa Martin Häll innan han flög till Rio f ör att vara med på paralympics,...

 

 

 

Medan du sov: Stulen moped återfunnen efter fem år

 

 Gefle Dagblad     2016-09-02 kl. 05:18     260 words

thumb

 

Så var natten i Gästrikland. Lokalt: För fem år sedan anmäldes EU-mopeden som stulen. Natten mot fredagen återfanns den i Gävle tillsammans med två andra mopeder som också misstänks vara stulna.

Ryska idrottare kan inte delta som neutrala i
Paralympics som inleds i Rio nästa vecka.... De stoppas av den internationella paralympiska kommittén (IPK) på grund av den systematiska dopning som pågått i Ryssland.

  The news article is mentioned in 8 other sources
Arbetarbladet (web) - Örnsköldsviks Allehanda (web) - Östersunds-Posten (web) - Länstidningen Östersund (web) - Sundsvalls Tidning (web) - Dalarnas Tidningar (web) - Dala-Demokraten (web) - Hela Hälsingland (web)

 

 

 

Nytt bakslag för ryska paralympier

 

 Svenska Dagbladet     2016-09-02 kl. 02:16     58 words

thumb

 

Ryska idrottare kan inte delta som neutrala i Paralympics som inleds nästa vecka, slår internationella paralympiska kommittén (IPK) fast. Över 175 ryska paralympier hade ansökt om att få tävla individuellt i spelen.

Nytt bakslag för ryska
paralympier.... Ryska idrottare kan inte delta som neutrala i Paralympics som inleds nästa vecka, slår internationella paralympiska kommittén (IPK) fast.... Över 175 ryska paralympier hade ansökt om att få tävla individuellt i spelen.IPK beslutade tidigare i somras att porta hela den ryska para-truppen från Paralympics...

  The news article is mentioned in 38 other sources
Upsala Nya Tidning (web) - Sydsvenskan (web) - Bohusläningen (web) - Göteborgs-Posten (web) - Norrländska Socialdemokraten (web) - Barometern (web) - Hallandsposten (web) - TTELA (web) - Metro (web) - Västerbottens-Kuriren (web) - Östgöta Correspondenten (web) - Motala & Vadstena Tidning (web) - Vestmanlands Läns Tidning (web) - Västerviks-Tidningen (web) - Helagotland (web) - Nerikes Allehanda (web) - Norrbottens-Kuriren (web) - Kristianstadsbladet (web) - Norrtelje Tidning (web) - Folkbladet (web) - Ystads Allehanda (web) - Borås Tidning (web) - Smålandsposten (web) - Nya Lidköpings-Tidningen (web) - Helsingborgs Dagblad (web) - Dala-Demokraten (web) - Aftonbladet (web) - Norrköpings Tidningar (web) - Piteå-Tidningen (web) - Länstidningen Södertälje (web) - Sydöstran (web) - Blekinge Läns Tidning (web) - Folkbladet.nu (web) - Östra Småland (web) - News 55 (web) - SVT Nyheter (web) - Omni (web) - Gefle Dagblad (web)

 

 

 

Paralympics: Jag tänkte: De här människorna ska inte få förstöra för mig

 

 Di Weekend     2016-09-01 kl. 21:00     323 words

thumb

 

Efter att inte ha fått tävla i Paralympics 2004 och 2008 fick kulstötaren Jeffrey Ige sin revansch när han tog medalj i London 2012. Nu är det dags igen. Hur började ditt intresse för kulstötning?

Paralympics: Jag tänkte: De här människorna ska inte få förstöra för mig.... Efter att inte ha fått tävla i Paralympics 2004 och 2008 fick kulstötaren Jeffrey Ige sin revansch när han tog medalj i London 2012.... Året därpå, 2004, hoppades du komma med i Paralympics...

 

 

 

Det svenska friluftsundret

 

 Di Weekend     2016-09-01 kl. 21:00     1986 words

thumb

 

Svenskt vildmarksliv har blivit stekhett bland innefolket. Gamla svenska klassiker som Kånken, kåsan och Morakniven har fått nytt liv och sprids över världen samtidigt som en rad nya utmanare har gett sig in på marknaden.

Paralympics: Jag har fått omvandla min kropp.

 

 

 

Paralympics: Olympiska spel för gallerierna

 

 Di Weekend     2016-09-01 kl. 21:00     1324 words

thumb

 

Paralympics ska inte bara bli en två veckor lång idrottsfest. Tanken är att spelen också ska bli ett permanent lyft för de 16 miljoner brasilianer som har någon typ av funktionshinder.

Paralympics: Olympiska spel för gallerierna.... Paralympics ska inte bara bli en två veckor lång idrottsfest.... En av de mest positiva effekterna av OS i London 2012 var att Paralympics-delen av spelen bidrog till ett rejält kunskapslyft och en...

 

 

 

Paralympics: Jag ska göra allt för att få lipa i tv

 

 Di Weekend     2016-09-01 kl. 21:00     226 words

thumb

 

Bordtennisspelaren Anna-Carin Ahlquist vann Sveriges första guld i Paralympics för fyra år sedan. Nu hoppas hon på nya guldtårar i Rio.

Paralympics: Jag ska göra allt för att få lipa i tv.... Bordtennisspelaren Anna-Carin Ahlquist vann Sveriges första guld i Paralympics för fyra år sedan.... Anna-Carin Ahlquist hade alltid varit fysiskt aktiv och började träna bordtennis med handikappidrottsföreningen...

 

 

 

Paralympics: Från morgonen när jag vaknar måste det vara 100 procent fokus

 

 Di Weekend     2016-09-01 kl. 21:00     396 words

thumb

 

Skytten Jonas Jacobsson har deltagit i alla paralympiska spel sedan 1980. Han har tagit 30 medaljer, varav 17 guld. Du har tagit guld i alla nio paralympics som du ställt upp i. Vilket värderar du högst?

Paralympics: Från morgonen när jag vaknar måste det vara 100 procent fokus.... Skytten Jonas Jacobsson har deltagit i alla paralympiska spel sedan 1980.... Du har tagit guld i alla nio paralympics som du ställt upp i.... Du var den första handikappidrottare...

 

 

 

Paralympics: Jag har fått omvandla min kropp

 

 Di Weekend     2016-09-01 kl. 21:00     556 words

thumb

 

Tre Paralympics i tre olika grenar. Helene Ripa har gått från simpallen, via skidspåren till kanoten. När hon ställer sig på startlinjen i Rio har det bara gått ett år sedan hon tog sitt första paddeltag.

Paralympics: Jag har fått omvandla min kropp.... Tre Paralympics i tre olika grenar.... När hon ställer sig på startlinjen i Rio har det bara gått ett år sedan hon tog sitt första paddeltag.Ditt Paralympicskval kom som en överraskning eftersom du valde att...

 

 

 

Inga para-ryssar under neutral flagg

 

 Göteborgs-Posten     2016-09-01 kl. 19:04     75 words

thumb

 

Det blir inga ryska handikappidrottare i Paralympics, inte ens under neutral flagg. Internationella paralympiska kommittén meddelade på torsdagen att man har nekat mer än 175 ryssar som har ansökt om att få tävla under neutral flagg i Rio.

Det blir inga ryska
handikappidrottare i Paralympics, inte ens under neutral flagg.... Internationella paralympiska kommittén meddelade på torsdagen att man har nekat mer än 175 ryssar som har ansökt om att få tävla under neutral flagg i Rio.Ryssland har...

  The news article is mentioned in 37 other sources
Östgöta Correspondenten (web) - Västerviks-Tidningen (web) - Sydsvenskan (web) - Motala & Vadstena Tidning (web) - Metro (web) - Norrbottens-Kuriren (web) - Hallands Nyheter (web) - Upsala Nya Tidning (web) - Hallandsposten (web) - TTELA (web) - Vestmanlands Läns Tidning (web) - Norrländska Socialdemokraten (web) - Borås Tidning (web) - Kristianstadsbladet (web) - Folkbladet.nu (web) - Helagotland (web) - Bohusläningen (web) - Norrköpings Tidningar (web) - Barometern (web) - Sveriges Radio Radiosporten (web) - Nya Lidköpings-Tidningen (web) - Folkbladet (web) - Aftonbladet (web) - Helsingborgs Dagblad (web) - Piteå-Tidningen (web) - Länstidningen Södertälje (web) - Norrtelje Tidning (web) - Ystads Allehanda (web) - Sydöstran (web) - Västerbottens-Kuriren (web) - SVT Nyheter (web) - Svenska Dagbladet (web) - Dagens Nyheter (web) - Blekinge Läns Tidning (web) - News 55 (web) - Östra Småland (web) - Värmlands Folkblad (web)

 

 

 

Kritik mot OS-analys i Stockholm

 

 Bohusläningen     2016-09-01 kl. 17:01     109 words

thumb

 

Oppositionsrådet Lotta Edholm (L) i Stockholm är kritisk mot att staden beställt en opinionsanalys inför en eventuell ansökan om att få arrangera vinter-OS och Paralympics 2026.

Oppositionsrådet Lotta Edholm (L) i Stockholm är kritisk mot att staden beställt en opinionsanalys inför en eventuell ansökan om att få arrangera vinter-OS och
Paralympics 2026.Kostanden för undersökningarna, som utförs av pr-konsultbolaget

  The news article is mentioned in 36 other sources
Sydsvenskan (web) - Hallands Nyheter (web) - Göteborgs-Posten (web) - Västerbottens-Kuriren (web) - TTELA (web) - Hallandsposten (web) - Upsala Nya Tidning (web) - Östgöta Correspondenten (web) - Trelleborgs Allehanda (web) - Borås Tidning (web) - Norrbottens-Kuriren (web) - Motala & Vadstena Tidning (web) - Metro (web) - Aftonbladet (web) - Västerviks-Tidningen (web) - Norrköpings Tidningar (web) - Helsingborgs Dagblad (web) - Folkbladet (web) - Norrländska Socialdemokraten (web) - Piteå-Tidningen (web) - Nya Lidköpings-Tidningen (web) - Barometern (web) - Katrineholms-Kuriren (web) - Sydöstran (web) - Eskilstuna-Kuriren (web) - Dala-Demokraten (web) - Helagotland (web) - Södermanlands Nyheter (web) - Blekinge Läns Tidning (web) - Folkbladet.nu (web) - Östra Småland (web) - Affärsliv24 (web) - Ystads Allehanda (web) - Smålandsposten (web) - News 55 (web) - Svenska Dagbladet (web)

 

 

 

Stockholms stad beställde OS-analys för halv miljon

 

 Dagens Nyheter     2016-09-01 kl. 15:52     643 words

thumb

 

Stockholm stad har beställt en så kallad opinionsanalys inför en eventuell ansökan om vinter-OS och Paralympics år 2026. Prislappen är nära en halv miljon.

Stockholm stad har beställt en så kallad opinionsanalys inför en eventuell ansökan om vinter-OS och
Paralympics år 2026.... I mitten på augusti tecknade Stockholm stad ett avtal med pr-konsultbolaget Kreab där Kreab fick i uppdrag att bland annat göra en analys av opinionsläget inför en eventuell ansökan om Vinter-OS och Paralympics...

  The news article is mentioned in 3 other sources
Nerikes Allehanda (web) - Länstidningen Södertälje (web) - Vestmanlands Läns Tidning (web)

 

 

 

Siktet inställt på fler medaljer än i London

 

 Sveriges Radio Radiosporten     2016-09-01 kl. 15:09     93 words

thumb

 

Den svenska truppen består av 58 aktiva som kommer att tävla i 15 olika idrotter. I London tog Sverige 12 medaljer. Truppledaren Hans Säfström tror att Sverige kommer att ta fler medaljer i Rio.

Truppledaren Hans Säfström tror att Sverige kommer att ta fler medaljer i Rio.Veteranen Jonas Jacobsson gör nu sitt tionde
Paralympics.... Jonas Jacobsson gör sitt tionde Paralympics.

 

 

 

Lokalt fokus när Specsavers utökar sitt sociala engagemang

 

 MyNewsdesk     2016-09-01 kl. 14:00     621 words

thumb

 

Pressmeddelande Sep 01, 2016 14:00 CEST Marita Bertilson i Tanzania. Specsavers tar ytterligare ett grepp kring sitt engagemang i sociala frågor.

Mjölby Boccia
Paralympics.

 

 

 

Hamburgerkungen drivs av revansch

 

 Di Weekend     2016-09-01 kl. 14:00     3090 words

thumb

 

Paul Palle Lederhausen är entreprenören som tog McDonald's till Sverige. I en personlig intervju med Di Weekend berättar han rafflande historier från sin långa karriär - och om uppväxten med sin hårda pappa och förlusten av en älskad dotter.

Paralympics: Lyssna - och skjut. Han glömmer aldrig natten då hon dog.

 

 

 

Paralympics: Lyssna - och skjut

 

 Di Weekend     2016-09-01 kl. 14:00     1360 words

thumb

 

Av de 23 idrotter som står på programmet i Paralympics känns de flesta igen från vanliga OS. Men goalball, en bollsport för synskadade, är unik för denna olympiad. De svenska goalballherrarna åker till Rio som underdogs med medaljvittring.

Paralympics: Lyssna - och skjut. Av de 23 idrotter som står på programmet i Paralympics känns de flesta igen från vanliga OS.... De svenska goalballherrarna åker till Rio som underdogs med medaljvittring.Det såg ut att bli svårt att träffa det svenska herrlandslaget i goalball som laddar inför Paralympics...

 

 

 

Boccia är mitt liv

 

 SVT Nyheter     2016-09-01 kl. 13:11     315 words

thumb

 

Maria Bjurströms liv inleddes med en kamp utöver det vanliga. En svår förlossning gjorde att hon fick andningsstillestånd i över åtta minuter. Och syrebristen innebar att hon drabbades av en mycket grav CP-skada. Men hon överlevde.

Men hon överlevde.I dag, 23 år senare, är hon på väg till Rio för att tävla i
Paralympics.... Reporter. - Oj, det har alltid varit en dröm att få vara med i Paralympics.

 

 

 

Kolla in reportagen om paralympierna

 

 SVT Nyheter     2016-09-01 kl. 12:16     40 words

thumb

 

Här kommer alla våra reportage om deltagarna i Paralympics i Rio att finnas. Blädda mellan klippen för härliga och inspirerande berättelser. Reporter Bläddra mellan klippen ovan.

Kolla in reportagen om
paralympierna.... Här kommer alla våra reportage om deltagarna i Paralympics i Rio att finnas.

 

 

 

Tobias ett hopp i Paralympics

 

 Bohusläningen     2016-09-01 kl. 10:05     643 words

thumb

 

På tisdagen lyfte han mot Rio. Om en vecka hoppas Tobias Jonsson lyfta igen mot en framskjutande placering. "Jag siktar på topp 5", säger friidrottaren från Orient. Tobias Jonsson debuterade i Paralympics i London för fyra år sedan.

Tobias ett hopp i
Paralympics.... Tobias Jonsson debuterade i Paralympics i London för fyra år sedan.Då var han bara 16 år gammal.... Vad tror du behövs för att ta medalj på Paralympics? -... Mot Rio. Tobias Jonsson från IK Orient hoppas på en framskjuten placering i Paralympics...

 

 

 

Snart börjar paralympics - med grymma konstnummer som det här