Retriever

 

 

 

Morning alert 03.09.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

Your profiles

Handikappidrott, Sverige

Intl news

 

 

 

 

Handikappidrott, Sverige

 

Gick in i väggen - men tog sig till Rio

 

 SVT Nyheter     2016-09-03 kl. 08:33     286 words

thumb

 

Han är en, av allt fler, elitidrottare som drabbats av psykisk ohälsa och utbrändhet. Men para-pingisspelaren, Alexander Öhgren, kämpade och nu är han i Rio för att tävla i Paralympics - trots allt. Reporter Han är rankad femma i världen.

Men para-pingisspelaren, Alexander Öhgren, kämpade och nu är han i Rio för att tävla i
Paralympics - trots allt.... Jag måste erkänna att jag inte längtat efter Paralympics senaste året.

 

 

 

Debutanten flyger mot pallen i Rio

 

 Ridsport     2016-09-03 kl. 06:05     650 words

thumb

 

OS 2016 Hästarna flög redan häromdagen och idag är det dags för Paralympics-ryttarna Anita Johnsson och debuterande Louise Etzner Jakobsson. Jag vill vara högst upp på pallen säger Louise.

OS 2016 Hästarna flög redan häromdagen och idag är det dags för
Paralympics-ryttarna Anita Johnsson och debuterande Louise Etzner Jakobsson.... Idag tar hon planet mot Rio och Paralympics. -... Louise och Zernard (SWB, val, f 2003, e New Balance-Lester, uppf Ann-Christine Larsson & Bengt Ohlsson, äg Katarina Qvarnström) har varit klara ett bra tag för Paralympics...

 

 

 

Alla reportage inför Paralympics

 

 SVT Nyheter     2016-09-02 kl. 23:42     40 words

thumb

 

Om några dagar inleds Paralympics i Rio de Janeiro. Här har vi samlat alla klipp från SVT Sport inför mästerskapet. Se alla klipp i spelaren ovan.

Alla reportage inför
Paralympics.... Om några dagar inleds Paralympics i Rio de Janeiro.

 

 

 

Gomes blev kung i favelan efter guldet i London

 

 Dagens Nyheter     2016-09-02 kl. 22:58     1446 words

thumb

 

Campo dos Afonsos. När han var liten sa läkarna till honom att han inte fick springa. Då kunde näthinnan hoppa av och göra honom blind. Brasilianaren Felipe Gomes blev ändå blind och är nu en av världens snabbaste sprinters.

Brasilianaren Felipe Gomes blev ändå blind och är nu en av världens snabbaste sprinters.Under
Paralympics i London 2012 tog han guld på 200 meter.... Tidigare fick han klara sig på egen hand, men efter Paralympics-guldet i London betalar den brasilianska...

 

 

 

En av Sveriges bästa i judo och helt blind

 

 SVT Nyheter Väst     2016-09-02 kl. 18:10     387 words

thumb

 

Hon är en av Sveriges bästa på judo, med den enda skillnaden att hon inte ser någonting. Nicolina Pernheim från Göteborg reser snart till Rio de Janeiro i Brasilien för att som enda blind tävla i judo för synskadade i Paralympics.

Nicolina Pernheim från Göteborg reser snart till Rio de Janeiro i Brasilien för att som enda blind tävla i judo för synskadade i
Paralympics.-... De sju andra tävlande som hon snart möter i Paralympics i Rio de Janeiro är både äldre och ser bättre än...

 

 

 

Sportfredag: Rioresenär och Mamrecyklister

 

 Sala Allehanda     2016-09-02 kl. 18:07     82 words

thumb

 

Sport Sportfredag har träffat en Rioresenär och dessutom besökt Mamre Cycling Team. För första gången är en idrottare från Sala och Heby kommuner med på paralympics.

För första gången är en idrottare från Sala och Heby kommuner med på
paralympics.Skytten Martin Häll befinner sig just nu i Rio och Sportfredag har träffat honom.

 

 

 

Helene Ripa stoppas från tv

 

 Expressen     2016-09-02 kl. 17:02     10 words

thumb

 

Av ekonomiska skäl kommer flera Paralympics-grenar inte kunna sändas.

Av ekonomiska skäl kommer flera
Paralympics-grenar inte kunna sändas.

 

 

 

Helene Ripa stoppas från tv: "Jättetråkigt"

 

 Expressen     2016-09-02 kl. 16:47     400 words

thumb

 

Av ekonomiska skäl kommer flera Paralympics-grenar inte kunna sändas i tv. Tittarna kommer bland annat att gå miste om kanoten, där "Mästarnas mästare"-profilen Helene Ripa ska tävla. - Det är klart att det är jättetråkigt, säger Ripa.

"Jättetråkigt". Av ekonomiska skäl kommer flera
Paralympics-grenar inte kunna sändas i tv.... Det är klart att det är jättetråkigt, säger Ripa.Kanaler som ska sända Paralympics är beroende av vilka sändningar som OBS (Olympic Broadcasting Services)...

 

 

 

Hans OS-drömmar blev verkliga

 

 Södermanlands Nyheter Plus     2016-09-02 kl. 14:40     628 words

thumb

 

Nästa vecka drar Paralympics i Rio de Janeiro i gång. En av eldsjälarna till att mästerskapet har växt till dagens storlek är Hans Lindström från Stigtomta. - Det här vågade jag inte ens tro på i mina drömmar, säger han.

Nästa vecka drar
Paralympics i Rio de Janeiro i gång.... På måndag åker en av handikappidrottens främsta eldsjälar till Paralympics i Rio.... Foto: Malén Eneberg. "Det här vågade jag inte ens tro på i mina drömmar", säger Hans Lindström om Paralympics...

 

 

 

Idrotten blev vägen ut ur depressionen

 

 Trelleborgs Allehanda     2016-09-02 kl. 13:16     314 words

thumb

 

Fatmir Seremeti förlorade 80 procent av sin syn när han var i de tidiga tonåren. Idrotten i allmänhet och goalballen i synnerhet blev vägen ut ur en lång depression. Nu gör trelleborgaren sitt tredje Paralympics.

Nu gör trelleborgaren sitt tredje
Paralympics.LYSSNA:... På meritlistan finns VM-guld, Paralympicsbrons, EM-brons och ett knippe Europacupguld.... 33 år gammal hade han tänkt sig att avsluta karriären med Paralympics i Rio.

 

 

 

Siktar högt efter lång väg till Rio

 

 Trelleborgs Allehanda     2016-09-02 kl. 13:16     407 words

thumb

 

Sverige tvingades ner i källaren för att nå Paralympics. Väl i Rio de Janeiro ber inte herrlandslaget i goalball om ursäkt för sig. - Man måste alltid sikta på guld, säger backen Jimmy Björkstrand.

Sverige tvingades ner i källaren för att nå
Paralympics.... Då väntar hemmanationen och det regerande världsmästarlaget Brasilien i premiären av Paralympics i Rio. -Det är Brasilien som har all press, vi ska bara dit och göra vårt jobb.

 

 

 

Avfärd mot Rio - Reppe och Forsman jagar medaljer

 

 Östersunds-Posten     2016-09-02 kl. 12:37     501 words

thumb

 

Efter OS blir det Paralympics. Också det i Rio de Janeiro i Brasilien. Jämtland har två deltagare med, Zandra Reppe och Karl Forsman.- Målet är medalj. Allt bättre än det är bonus, säger Reppe.

Efter OS blir det
Paralympics.... Målet är medalj. Allt bättre än det är bonus, säger Reppe.Den 42-åriga jämtländskan är en erfaren bågskytt och gör sitt fjärde Paralympics.... Zandra har en fördel jämfört med vissa av sina konkurenter; att ha tre tidigare Paralympics...

  The news article is mentioned in 1 other source
Länstidningen Östersund (web)

 

 

 

Lilla Aktuellt skola: 2016-09-02 - UR Skola

 

 Utbildningsradion     2016-09-02 kl. 11:17     1944 words

thumb

 

Nyheter för barn och unga. 11-åriga Chiara räddade sin bror när huset rasade i en jordbävning. Utbildningsministern svarar på era frågor. Och gamla sedlar för 1,3 miljarder är borta. Lilla Aktuellt skola 0:05 Nu är det fredag igen!

14:28. Då startar
Paralympics i Rio:

 

 

 

Är med både i OS och Paralympics i Rio

 

 SVT Nyheter     2016-09-02 kl. 11:15     203 words

thumb

 

Melissa Tapper skriver australisk historia med att delta både i OS och Paralympics i Rio.

Är med både i OS och
Paralympics i Rio.... Melissa Tapper skriver australisk historia med att delta både i OS och Paralympics i Rio.... 26-åringen från South Melbourne åkte ut i kvalet i damsingeln i bordtennis i OS men kommer för andra gången på ett par veckor att sätta sig på planet till Rio.Nu för att delta i Paralympics...

 

 

 

Dubbel paramästare dopad med epo

 

 SVT Nyheter     2016-09-02 kl. 10:53     200 words

thumb

 

Den australiske cyklisten Michael Gallagher, som tog guld i Paralympics i Peking 2008 och London 2012, har stängts av inför Rio efter att han åkt fast för epo-dopning.

Den australiske cyklisten Michael Gallagher, som tog guld i
Paralympics i Peking 2008 och London 2012, har stängts av inför Rio efter att han åkt fast för epo-dopning.Reporter. -... Den tillfälliga avstängningen träder i kraft direkt och betyder att herr Gallagher inte kommer att delta i Paralympics...

 

 

 

Jag har allt att vinna

 

 SVT Nyheter Jönköping     2016-09-02 kl. 10:12     418 words

thumb

 

Den sjunde september inleds Paralympics i Rio de Janeiro och redan dagen efter spelar Victor Sjöqvist från Habo sin första match i singelturneringen i bordtennis.

Den sjunde september inleds
Paralympics i Rio de Janeiro och redan dagen efter spelar Victor Sjöqvist från Habo sin första match i singelturneringen i bordtennis.-... Han tränar vanligtvis i hemmaklubben KFUM i Jönköping, men inför Paralympics har han...

 

 

 

Kom Loss! Mässan med fokus på tillgänglighet, hälsa och delaktighet

 

 MyNewsdesk     2016-09-02 kl. 10:00     376 words

thumb

 

Pressmeddelande Sep 02, 2016 10:00 CEST Rullstolshandboll, enkelgympa, stolsyoga och elektronskytte är några av aktiviteterna som erbjuds när Kom Loss-mässan den 8 september slår upp portarna för fjärde året i rad.

Peter är själv aktiv idrottare inom Parasportförbundet och kommer att vara expertkommentator i SVT under
Paralympics i Rio.

 

 

 

Dubbel guldmedaljör stängs av

 

 Sydsvenskan     2016-09-02 kl. 09:51     71 words

thumb

 

Michael Gallagher skulle ha tävlat i Paralympics i Rio, men stängs i stället av för dopning efter att ha testat positivt för epo. Testet gjordes i juli. Då var den australiske cyklisten, som är född i Skottland, på ett träningsläger i Italien.

Michael Gallagher skulle ha tävlat i
Paralympics i Rio, men stängs i stället av för dopning efter att ha testat positivt för epo.... Sedan tidigare har hela den ryska truppen blivit avstängd av den internationella paralympiska kommittén på grund av...

  The news article is mentioned in 37 other sources
Norrköpings Tidningar (web) - Svenska Dagbladet (web) - Folkbladet.nu (web) - Göteborgs-Posten (web) - Upsala Nya Tidning (web) - TTELA (web) - Motala & Vadstena Tidning (web) - Hallandsposten (web) - Västerbottens-Kuriren (web) - Östgöta Correspondenten (web) - Norrländska Socialdemokraten (web) - Helagotland (web) - Västerviks-Tidningen (web) - Norrbottens-Kuriren (web) - Borås Tidning (web) - Aftonbladet (web) - Metro (web) - Hallands Nyheter (web) - Vestmanlands Läns Tidning (web) - Folkbladet (web) - Nerikes Allehanda (web) - Piteå-Tidningen (web) - Helsingborgs Dagblad (web) - Sydöstran (web) - Blekinge Läns Tidning (web) - Länstidningen Södertälje (web) - Barometern (web) - Kristianstadsbladet (web) - Norrtelje Tidning (web) - Nya Lidköpings-Tidningen (web) - News 55 (web) - Expressen (web) - Smålandsposten (web) - Ystads Allehanda (web) - Dagens Nyheter (web) - Omni (web) - Östra Småland (web)

 

 

 

Norge har forskat på medicinering av friska idrottare

 

 Sveriges Radio Radiosporten     2016-09-02 kl. 09:43     371 words

thumb

 

Härvan kring den norska astmamedicineringen går vidare. Nu har det avslöjats att det i 25 år har genomförts medicinering av friska utövare. Bakom forskningsprojektet står bland annat det norska skidförbundet och norska Olympiatoppen.

Ansökan kom från det norska skidförbundet, Norges idrottshögskola och Olympiatoppen (ett samarbete mellan Norges olympiska kommittén, Norges
paralympiska kommittén och det norska idrottsförbundet).

 

 

 

Många trafikolyckor i Brasilien genererar många paralympier

 

 Sveriges Radio P1     2016-08-30 kl. 18:00     182 words

thumb

 

Den 7:e september inleds Paralympics i Rio de Janeiro och 165 länder deltar med idrottare med funktionsnedsättning/variation.

Många trafikolyckor i Brasilien genererar många
paralympier.... Den 7:e september inleds Paralympics i Rio de Janeiro och 165 länder deltar med idrottare med funktionsnedsättning/variation.Värdlandet Brasilien räknar med att ta hem många medaljer, landet...

 

 

 

Intl news

 

Women’s Tennis Drops Road Bout At Saint Vincent In First Action Of 2016 (Pitt-Greensburg Athletics)

 

 World News Network     2016-09-03 kl. 08:43     1579 words

thumbnail

 

Add to Playlist Play Video 21:19 Men's 4x100m Relay Final - IAAF World Athletics Championships in Beijing 2015 published: 30 Aug 2015

Athletics - Men's 100m - T44 Final - London 2012
Paralympic Games Athletics -... Men's 100m - T44 Final - London 2012 Paralympic Games \"Medallists GOLD PEACOCK Jonnie GBR -... A pair of British victories less than 10 minutes apart, with wheelchair racer David WEIR (GBR) and lower-leg amputee sprinter Jonnie PEACOCK (GBR) triumphing in two of the most high-profile athletics events at the London 2012 Paralympic...

 

 

 

Beyonce, movies & beaches - three things about Tatyana McFadden