Retriever

 

 

 

Morning alert 07.09.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

Your profiles

Handikappidrott, Sverige

Intl news

 

 

 

 

Handikappidrott, Sverige

 

Ige siktar på ny medalj: Vet att jag är med och slåss

 

 SVT Nyheter     2016-09-07 kl. 08:36     237 words

thumb

 

Silver senast i London, nu längtar kulstötaren Jeffrey Ige efter tävlingsstart i Rio och kampen om en ny medalj. Jag är i väldigt bra form så jag tror att det kan räcka väldigt långt, säger Jeffrey Ige till SVT Sport.

Erfarenheten att ha varit på ett
Paralympics tidigare är också något som ger lugn inför tävlingarna här i Rio. -... Jag vet hur det är att stå på en prispall i Paralympics, så det kommer att bli väldigt kul.

 

 

 

Debutanten: Jag ska till final - inga krusiduller

 

 SVT Nyheter     2016-09-07 kl. 08:25     103 words

thumb

 

Simmaren Ludvig Nyrén är Paralympicsdebutant och målsättningen i Rio är glasklar. Final, inga krusiduller, det är dit jag ska, säger Nyrén med ett skratt till SVT Sport.

Simmaren Ludvig Nyrén är
Paralympicsdebutant och målsättningen i Rio är glasklar.... Reporter. 18-åringen från Grums anlände Rio i söndags morse och han stortrivs i den Paralympiska byn. -

 

 

 

Niklas Almers expertkommentator i Paralympics

 

 Sveriges Radio Blekinge     2016-09-07 kl. 08:22     149 words

thumb

 

I dag startar Paralympics i Rio och Niklas Almers från Karlskrona kommer att vara SVT:s expertkommentator under friidrottstävlingarna.

Niklas Almers expertkommentator i
Paralympics.... I dag startar Paralympics i Rio och Niklas Almers från Karlskrona kommer att vara SVT:s expertkommentator under friidrottstävlingarna.Han tävlade själv i Paralympics i London och han har tagit en mängd...

 

 

 

Konsumentkrav att få se på sport i tv

 

 Sveriges Radio P1     2016-09-07 kl. 08:18     105 words

thumb

 

Idag drar Paralympics igång i Rio de Janeiro, ett evenemang som sänds i SVT, till skillnad från OS. Nu kan spelreglerna för hur sändningsrättigheterna köps och säljs komma att förändras.

Idag drar
Paralympics igång i Rio de Janeiro, ett evenemang som sänds i SVT, till skillnad från OS.

 

 

 

Minister besöker Paralympics

 

 Nya Lidköpings-Tidningen     2016-09-07 kl. 07:41     26 words

thumb

 

Under OS var idrottsministern Gabriel Wickström (S) i Rio. När nu Paralympics sätter igång kommer Åsa Regnér (S), ansvarig minister för funktionshinderspolitiken, att representera regeringen.(TT)

Minister besöker
Paralympics.... När nu Paralympics sätter igång kommer Åsa Regnér (S), ansvarig minister för funktionshinderspolitiken, att representera regeringen.(TT).

 

 

 

Så är stämningen i svenska truppen

 

 Sveriges Radio P1     2016-09-07 kl. 07:25     82 words

thumb

 

I dag invigs Paralympics och på plats i Brasilien finns den 58 personer starka svenska truppen som är uttagen till tävlingarna. Hör Hans Säfström som är ansvarig för den svenska truppen om hur stämningen i truppen är.

I dag invigs
Paralympics och på plats i Brasilien finns den 58 personer starka svenska truppen som är uttagen till tävlingarna.

 

 

 

Nu är han framme vid sina stora dröm

 

 Sala Allehanda     2016-09-07 kl. 06:43     679 words

thumb

 

Skytte I morgon står han inför sin hittills största utmaning. Då ska Martin Häll debutera i paralympics i Rio. -Skjuter jag höga poäng är jag nöjd. Sen får vi se hur långt det räcker, säger han.

Då ska Martin Häll debutera i
paralympics i Rio. -Skjuter jag höga poäng är jag nöjd.... Då hade han redan presterat på en hög nationell nivå, vunnit NM, tagit lagmedalj på EM och tankar fanns på paralympics i Rio 2016. -... Och tränat har han gjort, så pass mycket att han fick en plats i den svenska truppen till paralympics...

 

 

 

Kommunerna kan säkra framtidens paralympier

 

 Dagens Samhälle     2016-09-07 kl. 06:19     469 words

thumb

 

Idrott. I dag invigs Paralympics i Rio de Janeiro. Sverige har flera medaljhopp, men om vi ska lyckas hålla samma höga nivå i framtiden måste fler svenska träningsanläggningar göras tillgängliga för funktionshindrade.

Kommunerna kan säkra framtidens
paralympier.... Idrott. I dag invigs Paralympics i Rio de Janeiro.... Sverige har flera medaljhopp, men om vi ska lyckas hålla samma höga nivå i framtiden måste fler svenska träningsanläggningar göras tillgängliga för funktionshindrade.Våra svenska paralympier...

 

 

 

Statsråd Regnér på plats vid Paralympics i Rio

 

 Cision Wire     2016-09-07 kl. 06:04     133 words

thumb

 

Den 7-9 september representerar Åsa Regnér, ansvarig minister för funktionshinderspolitiken, regeringen vid Paralympics i Rio de Janeiro.

Statsråd Regnér på plats vid
Paralympics i Rio.... Den 7-9 september representerar Åsa Regnér, ansvarig minister för funktionshinderspolitiken, regeringen vid Paralympics i Rio de Janeiro.Det ska bli mycket spännande att följa den svenska truppen på plats...

  The news article is mentioned in 37 other sources
Regeringskansliet (web) - Presskontakt.se (web) - Bohusläningen (web) - Norrköpings Tidningar (web) - Sydsvenskan (web) - Västerviks-Tidningen (web) - Östgöta Correspondenten (web) - Norrbottens-Kuriren (web) - Norrländska Socialdemokraten (web) - Västerbottens-Kuriren (web) - Folkbladet.nu (web) - Metro (web) - Folkbladet (web) - Hallandsposten (web) - TTELA (web) - Hallands Nyheter (web) - Göteborgs-Posten (web) - Länstidningen Södertälje (web) - Borås Tidning (web) - Upsala Nya Tidning (web) - Nerikes Allehanda (web) - Motala & Vadstena Tidning (web) - Blekinge Läns Tidning (web) - Norrtelje Tidning (web) - Helagotland (web) - Kristianstadsbladet (web) - Helsingborgs Dagblad (web) - Vestmanlands Läns Tidning (web) - Sydöstran (web) - Piteå-Tidningen (web) - Eskilstuna-Kuriren (web) - Aftonbladet (web) - Barometern (web) - News 55 (web) - Ystads Allehanda (web) - Östra Småland (web) - Smålandsposten (web)

 

 

 

Ludvig satsar på final i Rio

 

 SVT Nyheter     2016-09-07 kl. 06:02     441 words

thumb

 

19-årige simmaren Ludvig Nyrén från Grums är ett av Värmlands hopp i simning när Paralympics nu startar i Rio de Janeiro. Han är inställd på att ge konkurrenterna en rejäl utmaning.

19-årige simmaren Ludvig Nyrén från Grums är ett av Värmlands hopp i simning när
Paralympics nu startar i Rio de Janeiro.... Se även: Han har egentligen siktet inställt på Paralympics i Tokyo 2020.... I Paralympics tävlar han även i 100 meter fjäril och...

 

 

 

Per från Bollnäs gör sitt tredje Paralympics

 

 SVT Nyheter Gävleborg     2016-09-07 kl. 05:48     231 words

thumb

 

I dag börjar Paralympics i Rio de Janeiro. Två längdhoppare från Hälsingland deltar och den mest rutinerade av dem är Per Jonsson från Bollnäs som gör sitt tredje Paralympics. Så sent som i våras skulle han inte få tävla i sin favoritgren.

Per från Bollnäs gör sitt tredje
Paralympics.... I dag börjar Paralympics i Rio de Janeiro.... Två längdhoppare från Hälsingland deltar och den mest rutinerade av dem är Per Jonsson från Bollnäs som gör sitt tredje Paralympics.

 

 

 

Paraidrottare siktar mot pingistoppen

 

 SVT Nyheter     2016-09-07 kl. 05:32     198 words

thumb

 

Onsdag den 7 september invigs paralympics i Rio de Janeiro. I idrottshuset i Örebro siktar Oskar mot toppen. Oskar Falck går i årskurs nio och har spelat pingis i cirka tre år i klubben Safir.

Onsdag den 7 september invigs
paralympics i Rio de Janeiro.... I länet finns det i dag 17 renodlade föreningar som sysslar med parasport, och sedan ett par år tillbaka jobbar de aktivt från länsförbundet för funktionshindrade att bredda och öka...

 

 

 

Seremeti kämpar för medalj i Rio

 

 Sveriges Radio Malmö     2016-09-07 kl. 04:48     645 words

thumb

 

Idrotten var det som ryckte upp Fatmir Seremeti från botten. Nu hoppas lagkaptenen för goalballandslaget på att nå toppen, genom att upprepa en 14 år gammal bragd i Paralympics i Rio som börjar i dag.

Nu hoppas lagkaptenen för goalballandslaget på att nå toppen, genom att upprepa en 14 år gammal bragd i
Paralympics i Rio som börjar i dag.-... Den här gången för Paralympics.... Under Paralympics i London 2012 missade de kvartsfinalen.

  The news article is mentioned in 1 other source
Sveriges Radio Kristianstad (web)

 

 

 

Trots folkhälsovinsten - Parasporten i stort pengabehov

 

 SVT Nyheter     2016-09-06 kl. 22:25     65 words

thumb

 

Folkhälsovinsten är enorm för utövarna inom parasport, men det ekonomiska medlen räcker inte till. Vi säger att idrotten ska vara för alla, men det känns inte så, säger Thomas Fogdö, vice ordförande i Parasportförbundet.

Folkhälsovinsten är enorm för utövarna inom
parasport, men det ekonomiska medlen räcker inte till.... Se inslaget om parasport och hör debatten som följer, där deltar Björn Eriksson, från riksidrottsstyrelsen och Thomas Fogdö.

 

 

 

Svenska guldhoppet: Jag drabbades av panikångest

 

 SVT Nyheter     2016-09-06 kl. 21:45     185 words

thumb

 

Anna-Carin Ahlquist är ett av Sveriges stora guldhopp i Paralympics. Men de senaste åren har hon fått jobba med den panikångest hon drabbades av efter VM 2014. Det är en del av mig som kan dyka upp.

Anna-Carin Ahlquist är ett av Sveriges stora guldhopp i
Paralympics.... Hon vann guld i singel och silver i lagtävlingen i Paralympics 2012.... På torsdag spelar Anna-Carin Ahlquist sin första bordtennismatch i singelturneringen i Paralympics.

 

 

 

Sverige lever inte upp till funktionsnedsattas rätt till idrottsutövning

 

 SVT Nyheter     2016-09-06 kl. 20:40     535 words

thumb

 

I morgon onsdag invigs Paralympics. Oavsett funktionsnedsättning ska alla barn och unga i Sverige ha rätt att utöva idrott på fritiden. Men idrottshjälpmedel är dyrt och många idrottsföreningar brottas med ekonomiska problem.

I morgon onsdag invigs
Paralympics.... För tjejerna och killarna som spelar rullstolsbasket i Nacka handikappidrott är idrotten viktig. -... Även Nacka Handikappidrott har det tufft. -... Men vi får vara nöjda med det vi har och det vi kan få fram, säger Robert Öberg tränare för rullstolsbasketen i Nacka handikappidrott...

 

 

 

Mälarhöjdsprofil blir SVT-kommentator

 

 Bättre Stadsdel     2016-09-06 kl. 19:58     256 words

thumb

 

Sport Idag startar Paralympics i Rio och Mälarhöjdsprofilen Mark Blake är expertkommentator på SVT.

Sport Idag startar
Paralympics iRiooch Mälarhöjdsprofilen Mark Blake ärexpertkommentator på SVT.Mälarhöjdens IK:s tränare Mark Blake, en av de starka krafterna bakom blindplanen på Mälarhöjdens IP och konstgräsplanen på Axelsbergs BP,

 

 

 

Hård kritik mot nytt tv-förslag

 

 SVT Nyheter     2016-09-06 kl. 19:22     549 words

thumb

 

Regeringen vill skapa en lista över evenemang som är så pass viktiga att minst 90 procent av tv-tittarna ska ha möjlighet att se dem. Förslaget har gått på remiss till en mängd organisationer, statliga verk och mediebolag.

Paralympiska sommar- och vinterspelen 3.

 

 

 

Kronprinsessan i möte med Paralympicstruppen

 

 Sveriges Kungahus     2016-09-06 kl. 18:33     57 words

thumb

 

Den 7 september invigs Paralympics i Rio de Janeiro. Kronprinsessan träffade den svenska truppen i Kista under deras avslutande samlingsläger inför tävlingarna i Brasilien.

Kronprinsessan i möte med
Paralympicstruppen.... Den 7 september invigs Paralympics i Rio de Janeiro.

 

 

 

Guldfavoriten bär svenska fanan

 

 Västerbottens-Kuriren     2016-09-06 kl. 18:05     348 words

thumb

 

Sporttelegram Trots att hon tävlar redan nästa förmiddag kunde hon inte säga nej när frågan kom. Simmaren Maja Reichard bär den svenska fanan på Paralympics-invigningen. Fakta Född: Den i Nacka. Bor: Nacka.

Simmaren Maja Reichard bär den svenska fanan på
Paralympics-invigningen.... Meriter: Paralympics-guld på 100 m bröstsim 2012, VM-guld på 100 m bröstsim 2010, 2013, 2015, EM-guld på 100 m bröstsim 2011, 2014 och 2016, EM-guld på 50 m fritt 2016, 5...

  The news article is mentioned in 4 other sources
Folkbladet.nu (web) - Ystads Allehanda (web) - Kristianstadsbladet (web) - Trelleborgs Allehanda (web)

 

 

 

Parapodden

 

 Sveriges Radio Radiosporten     2016-09-06 kl. 18:00     34 words

thumb

 

Första Paralympics-magasinet: Svenska stjärnorna I Radiosportens första magasin från Paralympics i Rio har vi träffat några av Sveriges största medaljhopp, den regerande bordtennismästaren Anna-Carin...